Wiosna daje duże możliwości inspiracji do twórczych działań z dziećmi, pobudzenia ich aktywności. Pragnę podzielić się moimi pomysłami z innymi nauczycielami
SCENARIUSZ ZAJĘCIA. GRUPA: 6- latki, TEMAT: „ Spotkanie z wiosną”. CELE: główny :Rozwijanie myślenia, mowy i języka. operacyjne: - dzieci mają bogaty zasób słów, - opanowały zasady poprawnego budowania wypowiedzi językowych, - potrafią dokonać analizy treści i sytuacji oraz wyciągną wnioski, - potrafią spostrzegać zmiany w otoczeniu, rozróżniać strony ciała oraz położenie przedmiotów w przestrzeni, - łatwo zapamiętują treść piosenek, - mają motywację do samodzielnego czytania, - nabyły umiejętność globalnego rozpoznawania wyrazów, - nie mają trudności w koordynacji wzrokowo – ruchowej. METODA: słowna, oglądowa, praktyczna. FORMA: zajęcie z całą grupą i indywidualne, POMOCE: ilustracje do opowiadania, napisy do globalnego czytania, papierowe kukiełki na patyku, utwór P. Czajkowskiego pt. „ Walc kwiatów”, magnetofon, ilustracje do piosenki, kartki z zadaniem indywidualnym ( postać pani Wiosny), kredki, wizytówki do przyklejenia, klej. LITERATURA: D. Malko- „ Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”, WSiP, Warszawa 1988. Miesięcznik: „ Mamo to ja”.
PRZEBIEG ZAJĘCIA.
1. Zapoznanie dzieci z opowiadaniem M. Galica pt. „ Chomik szuka wiosny”, na podstawie ilustracji, przedstawienie jego treści za pomocą papierowych kukiełek. 2. Rozmowa z dziećmi na temat opowiadania, próby wyciągania wniosków. 3. Wymyślanie zakończenia do opowiadania. 4. Przyporządkowywanie podpisów pod obrazki: chomik, wierzbowe kotki, słońce, chmura, przebiśniegi, ptaki, bocian ( czytanie nieznanyc wyrazów, globalne rozpoznawanie wyrazów już poznanych). 5. Improwizacje teatralne – odgrywanie przez dzieci scenek z udziałem postaci z opowiadania. 6. Zabawa ruchowa – taniec przy muzyce ( „Walc kwiatów” - P. Czajkowskiego)- inspiracje ruchowe. 7. Śpiewanie piosenki pt. „ Wiosna tuż, tuż”, m. L. Miklaszewski, sł. B. Lewandowska („ Metodyka wychowania muzycznego w przedszkolu”). 8. Wybieranie ilustracji, o których opowiada piosenka ( rozumienie tekstu). 9. Przypinanie ilustracji w określonych miejscach tablicy, np. na dole, na, pod, z prawej strony, z lewej strony ciała, itp.). 10. Praca indywidualna – każde dziecko otrzymuje kartkę z narysowaną postacią pani Wiosny. Zadaniem dzieci jest ozdobienie jej sukni poznanymi liniami literopodobnymi ( ćwiczenie płynności ruchów ręki) oraz pokolorowanie ilustracji i przyklejenie swojej wizytówki. 11. Sprawdzenie i omówienie wykonanych przez dzieci zadań.
Maria Cyra nauczyciel przedszkola
|